fbpx
Wizerunek pośrednika nieruchomości

Wizerunek pośrednika nieruchomości

Grzegorz Dworak > nieruchomości > Wizerunek pośrednika nieruchomości

Wizerunek pośrednika nieruchomości

https://www.grzegorzdworak.pl/index.php/2020/05/05/wizerunek-posrednika-nieruchomosci/

Jak powinien się prezentować pośrednik nieruchomości? Standardowo myśląc może się to wydawać trywialnym pytaniem. Myślę jednak, że każdy aspekt relacji z klientem jest ważny i warty uwagi. Wizerunek pośrednika nieruchomości nie jest tu wyjątkiem.

Co to jest wogóle dress code?

Pojęcie dress code pojawiło się w polskich firmach w latach 90. Co tak naprawdę oznacza to sformułowanie? Jest to zbiór zasad, które określają normy dobierania ubioru stosownie do sytuacji. Jeżeli podporządkujemy się tym regułom, to jest duża szansa, że nie popełnimy faux pas. Wizerunek jest bardzo ważnym elementem, który wpływa na sukces zawodowy. Same kwalifikacje nie wystarczą, aby zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie na kliencie.

Odpowiednio skomponowane elementy stroju, okraszone nie przypadkowymi dodatkami potrafią dodać powagi, ująć lub dodać lat, a nawet podnieść poziom zaufania. W biznesie ma to szczególne znaczenie.

Jak wizerunek pośrednika nieruchomości może wpływać na jego pracę?

Trzeba mieć świadomość kilku czynników, jako pośrednicy:

  • sprzedajemy dobra luksusowe o wartości od kilkuset tysięcy po kilka milionów złotych,
  • aranżując takie transakcje musimy wzbudzać zaufanie, 
  • wiedzą i doświadczeniem powinniśmy budować swój autorytet w oczach klientów.

Musimy być świadomi, że jesteśmy oceniani. Klient ocenia nas na poziomie świadomym i podświadomym i cały nasz wizerunek musi być spójny. Oczywiście możemy się łudzić, że klienci obiektywnie ocenią nas za naszą wiedzę czy kompetencje. Moim zdaniem wiedza i kompetencje są potrzebne aby być skutecznym ale nie zrobimy nimi piorunującego wrażenia. To pierwsze kluczowe pozytywne wrażenie zdobywamy: manierami, humorem, osobowością, mową ciała oraz właśnie wizerunkiem. Mam wrażenie, że to element często marginalizowany. 

Efekt aureoli a wizerunek pośrednika

Przypomnijmy sobie efekt aureoli inaczej zwany efektem halo – w psychologii tendencja do automatycznego, pozytywnego lub negatywnego, przypisywania cech osobowościowych na podstawie pierwszego wrażenia.

Jeśli twój wizerunek jego całokształt czyli ubiór, fryzura, zapach, dodatki wzbudza zaufanie to jesteś pozytywnie oceniany i gdyby zabrakło ci kilku złotych przy robieniu zakupów to duże prawdopodobieństwo, że sprzedawca powiedziałby “następnym razem pan dopłaci”.

Zaszufladkowałby Cię jako osobę godną zaufania. Nasz wizerunek aż tak mocno działa na innych.

Moja rada 

Zastanów się jak chciałbyś /chciałabyś aby klienci Cię postrzegali. Co mają sobie pomyśleć w pierwszych kilku sekundach po spotkaniu Ciebie. Warto dodać do standardowych wytycznych szczyptę swojej osobowości. W ten sposób uzyskasz jeszcze większą spójność. Zacznijmy jednak od podstaw.

Klasyczny business dress code:

  • nasze ubrania muszą być czyste, starannie wyprasowane i zadbane 
  • warto stosować ubrania wysokiej jakości: dobrze skrojony garnitury z domieszką wełny uchronią nas przed okropnymi zagnieceniami, skórzane buty i aktówka nie tylko posłużą nam dłużej ale i będą lepiej się prezentować,
  • dobre dopasowanie rozmiaru i fasonu do sylwetki – nie ma nic gorszego niż odstająca marynarka czy za długie nogawki – to po prostu wygląda już z daleka źle,
  • biznesowe fasony: koszule i bluzki z długim rękawem, nawet latem, spódnice czy sukienki za kolano, delikatna biżuteria, buty tylko pełne, w przypadku kobiet na niewysokim słupku, szpilki wykluczone. 
  • stonowane kolorów: granat, niebieski, szary, biały, czarny, beż to nieśmiertelne kolory.

Jak podkreślić swoją osobowość?

Tu liczy się już finezja i indywidualne podejście. To co wybierzesz powinno wynikać z Ciebie, że coś Ci się podoba lub jest elementem dodatkowym jak np.: okulary. Oto przykłady jak można podkreślić swoją osobowość:

  • oryginalne oprawki okularów,
  • ciekawe wzory dodatków jak poszetki czy skarpetki
  • ciekawe desenie i faktury materiałów – ten kto je lubi wie jak niełatwo o nie w standardowych sklepach,
  • spinki do krawat czy koszuli a może pin w klapie marynarki – to drobiazgi, które mogą wiele o nas mówić w bardzo subtelny sposób,
  • w przypadku kobiet to może być biżuteria, nowoczesny, minimalistyczny manicure, wysokiej klasy torebka,
  • zegarek – jego marka może bardzo dużo o nas powiedzieć, za te same pieniądze możesz kupić popularną markę i zegarek vintage – każdy powie o nas coś zupełnie innego.

Te małe akcenty mają wielką moc przekazu. Oczywiście nie wszyscy je zauważą, właściwie tylko Ci którzy też zwracają na to uwagę. Ci zaś, którzy nie zwrócą bezpośrednio uwagi na detal będą odbierać Cię jako osobę elegancką, ciekawą choć nie koniecznie będą umieli to wyjaśnić.

Myślę, że kobietom nadal troszkę łatwiej przychodzą pewne rzeczy. Oczywiście przez ostatnie lata się to bardzo zmienia i mamy z tego zakresu więcej prasy, blogów i sklepów. To co ja mogę polecić to blog Mr. Vintage, gdzie można znaleść masę porad i wskazówek jak zacząć świadomie budować wizerunek, nietylko pośrednika nieruchomości.

Przeczytaj także:

Work-life balance w branży nieruchomości.

Posted By

Grzegorz Dworak